رویدادها

هر ماه دور هم جمع می‌شویم تا نگاه‌مان درباره یک مسئله را حول یک فیلم و یک کتاب داستانی به اشتراک بگذاریم. با ما همراه شوید!

مسافرها: سفر، فرار یا قرار

رویداد پانزدهم

خیلی وقت‌ها ما برای فرار از وضع موجود، سفر می‌کنیم. یعنی تنها هدفمان بریدن از مبدا است. بعضی اوقات اما تنها دلیل سفر کردن قرار است، نه اینکه از مبدا گریزی داشته‌باشیم، که به مقصدی برای سکونت فکر می‌کنیم. کدامیک از این سفرها، انسان را به خودش نزدیکتر می‌کند؟ با فیلم‌ها و کتاب‌ها به این موضوع فکر می‌کنیم…

آخوند ها

رویداد چهاردهم
پیش‌فرض خیلی‌ها این روزها این است که مردم از روحانیت فاصله گرفته‌اند. خیلی‌ها هم معتقدند روحانیت از مردم فاصله گرفته است. حتما عده‌ای هم هستند که اساسا به این پیش‌فرض معتقد نباشند و به آن اشکال کنند.
اما رویدادهای اجتماعی که در حال تجربه‌کردن‌شان هستیم، به ما چه می‌گویند؟

مجرم ها

رویداد سیزدهم

چرا ما مجرم‌ها را دوست داریم؟ گاهی در آثار جنایی سینما و ادبیات شخصیت‌های مجرم برای ما سمپاتیک می‌شود، این اتفاق چه نسبتی با مفهوم عدالت و قانون در ذهن مولف دارد و چه اثری بر ذهن مخاطب می‌گذارد؟

فوتبال علیه <<من>>

رویداد دوازدهم

فوتبال تا چه اندازه می‌تواند در تزریق هویت جمعی موثر باشد؟ آیا هویت جمعی برای یک ملت، آن‌ها را از فردگرایی دور کرده و اهداف ملی را پررنگ می‌کند؟ هویت ملی و هواداری برای تیم ملی چه زمانی درحاشیه قرار می‌گیرد؟

قبل از جوکر شدن

رویداد یازدهم

آدم‌ها قبل از جوکر شدن و نابود کردن شهر، چه پروسه‌ای را طی کرده‌اند؟ آن‌ها متفکرانی به بن‌بست‌رسیده هستند یا دیوانه‌هایی که فرصت آشوب پیدا کرده‌اند؟ آشوب از اعتراض زاده می‌شود یا از سکوت و انفعال؟

جنگ با جنگ کلیشه‌ای

رویداد دهم

سهم واقعیت در ساخت ذهنیت ما از جنگ چقدر است؟ روایت رسمی و غیر رسمی از دفاع مقدس، چه نسبتی با هم دارند و هر کدام در چه سویه‌هایی دچار افراط یا تفریط شده‌اند؟

ویرانشهر زنانه

رویداد نهم

جهانی که برای زنان ویرانه محسوب می‌شود، چه شمایلی دارد؟ آزادی بی‌حدومرز برای زنان ویران‌کننده‌تر است یا اختناق و اسارت؟ آیا ما در حال عبور از یک ویرانه به ویرانه دیگر هستیم؟

موقعیت شهرت

رویداد هشتم

شهرت با آدم‌های معمولی چه می‌کند؟ ازخودبیگانگی محصول شهرت است یا وجود دارند آدم‌هایی که در موقعیت شهرت می‌توانند هویت خود را ثابت نگه دارند؟

قانون علیه انسان

رویداد هفتم

اگر قانون قرار است ضامن زندگی آسان‌تر و سالم‌تر بشر باشد، پس چرا بروکراسی برآمده از همین قانون، رنج بیشتری را به بشریت تحمیل کرده است؟ قانون برای انسان است یا علیه انسان؟

عامه‌پسندهای سینما و ادبیات

رویداد ششم

عامه‌پسند بودن اساسا چیست و چطور باید آن را در جهان ادبیات و سینما تشخیص داد؟ آیا عامه‌پسندی مثل یک ذائقه فرهنگی و اجتماعی، ارزش است یا مانند یک اثر مبتذل، ضد ارزش؟

در سینما و ادبیات پس از انقلاب

رویداد پنجم

بازنمایی “دیگری” چطور ما را به شناخت خود می‌رساند؟ فیلم‌ها و کتاب‌ها بعد از انقلاب چطور “دیگری” را نشان داده‌اند؟

زن قدرتمند و جامعه سنتی

رویداد چهارم

زن قدرتمند در جهان سنت بیشتر پرورانده می‌شود یا در جهان مدرن؟ اساسا قدرتمندی زنان در جهان سنت و جهان مدرن با کدام مولفه‌ها تعریف می‌شود و زن قدرتمند در این دو جهان چه نسبتی با هم دارند؟

جهان پس از انقلاب

رویداد سوم

آیا انقلاب‌ها جهان بهتری ساخته‌اند؟ بشر پیش از آن که با مفهوم انقلاب آشنا شود، با امور ناپسند خود در سطح حاکمیتی چه می‌کرد؟ آیا جهان ناگزیر از پیوستن به انقلاب‌های پیوسته و گوناگون است؟

عشق و رنج‌های اخلاقی

رویداد دوم

چرا عشق همواره با رنج فراق در آمیخته است؟ آیا انسان ناگزیر از عاشقی است پس ناگزیر از رنج کشیدن؟ آیا لذت لحظه آن چنان است که انسان، رنج هجران را بر خود هموار کند؟

مرز واقعیت و رؤیا

رویداد اول

سینما و ادبیات، واقعیت را روایت می‌کنند و رؤیا را می‌سازند؟ یا رؤیا را روایت می‌کنند یا واقعیت را می‌سازند؟ مرز میان واقعیت و رؤیا چیست و مؤلفان قصه‌ها چطور آن را برایمان ترسیم می‌کنند؟

دوزیستگاه

رویداد صفرم
با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون است نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون است.
خبر خوش!

راستی دوزیست، در مجله کاغذی هم هر ماه با شماست!​

در نشریه دوزیست، هر ماه می‌توانید هم گزارشی از رویداد پیشین را بخوانید، هم در مصاحبه‌های جذاب درباره رویداد جدید با نگاه‌های متفاوت آشنا شوید و هم از رویدادهای بعدی سر درآورید. به علاوه ما در نشریه، خودمان را نقد می‌کنیم و درباره فیلم‌ها و کتاب‌ها، حرف‌های جدی‌تری می‌زنیم. منتظر بازخوردهای شما هستیم!

مرز واقعیت و رؤیا

رویداد اول

سینما و ادبیات، واقعیت را روایت می‌کنند و رؤیا را می‌سازند؟ یا رؤیا را روایت می‌کنند یا واقعیت را می‌سازند؟ مرز میان واقعیت و رؤیا چیست و مؤلفان قصه‌ها چطور آن را برایمان ترسیم می‌کنند؟

پیمایش به بالا